
Організація змішаного навчання в школі
Навчальний рік розпочався у вересні й це дуже гарна новина. Але лишається ще багато запитань, що потребують відповідей. Важко прогнозована ситуація з карантином ускладнює організацію навчального процесу. Адже досі достеменно невідомо, чи будуть проходити уроки у звичному режимі. І батьків, і педагогів хвилює питання, чи буде очна форма навчання чергуватися з дистанційною І якщо дистанційного навчання не уникнути, чи достатньо просто купити інтерактивні панелі в навчальні заклади? Які підходи та інструменти застосувати, аби вчителі могли працювати за усталеним графіком роботи, учні мали доступ до всієї необхідної інформації, а у їхніх батьків не було потреби опановувати професію вчителя? Напевно, оптимальним варіантом в цій ситуації буде організація змішаного навчання, оскільки така форма поєднує в собі очну та дистанційну форми й при цьому є більш ефективною, ніж кожна з них окремо.
Варіанти змішаного навчання
Змішане навчання в Україні може мати різні моделі реалізації. Але в умовах ймовірного масового карантину найбільш доречною буде модель «Перевернутий клас». Вона передбачає самостійне опрацювання навчального матеріалу з подальшим поглибленим вивченням його у класі. За потреби зменшити кількість фізичних контактів застосування цієї моделі дозволить ознайомитися з теорією вдома, а в класі закріпити її виконанням практичних завдань. Звісно, реалізація подібного підходу до навчання потребує певних технічних засобів, наприклад інтерактивних дошок чи панелей в поєднанні з іншим обладнанням для освіти, але насамперед – зміни методології. Бо сама по собі наявність сучасної техніки в школі або просто обладнання для НУШ не зробить навчання цікавим та успішним.
Ідеальна модель, переваги та приклади змішаного навчання
Спробуймо уявити ідеальний варіант налагодженого гібридного навчання. Під час кожного уроку вчитель активно використовує інтерактивну дошку чи панель. На них можна виводити як заздалегідь скомпоновані матеріали, наприклад в програмі для інтерактивних уроків, так і необхідні слайди, відео чи графіки з будь-яких додатків. Все, що учні бачать на такій дошці, записується та зберігається у зручний формат, наприклад PDF-файл. Добре, якщо водночас відбувається відеозапис. Він зберігає не лише інформацію на дошці, а й пояснення чи доповнення вчителя до навчального матеріалу.
Чудово, якщо є можливість не лише записувати, а й проводити уроки онлайн. В умовах впровадження карантину це дозволить дотримуватися режиму навчання. Уроки розпочинатимуться у звичний час. Учні завдяки сучасним засобам зв’язку зможуть взаємодіяти як із вчителем, так і між собою. Тобто, потрібна не просто передача запису, як це робили цієї весни по телебаченню. Дуже бажано створити умови для спілкування між усіма учасниками освітнього процесу в режимі онлайн. Кожен клас буде навчатися зі своїми вчителями та контактувати з ними під час уроків. Це особливо важливо у молодшій школі. Адже дітям легше сприймати інформацію від знайомої людини: слухати пояснення та водночас бачити її жестикуляцію, міміку.
Інтерактивні панелі в молодшій школі мають одну з найбільш цікавих моделей використання.
Після завершення навчального дня було б добре надати учням можливість доступу до записів уроків. Може виникнути питання: навіщо дублювати інформацію, яка вже була отримана під час відвідування школи чи в режимі онлайн? Давайте розберемося, які ж можливості дає нам збереження уроку в електронному вигляді. Кожен з дітей у класі матиме змогу повторно переглянути урок, який проводив його вчитель. Це допоможе краще засвоїти навчальний матеріал. Така опція буде доступною і для дітей, що пропустили урок за станом здоров’я, якщо йдеться про очну форму навчання. Використання інтерактивної панелі та електронних матеріалів має ще одну суттєву перевагу – воно робить навчання мобільним. Наприклад, дитина їде на вихідні до бабусі й дідуся. Проте немає потреби везти з собою десяток підручників. Бо для ознайомлення з новою темою чи повторення попереднього матеріалу достатньо взяти з собою планшет або смартфон.
Індивідуальний підхід до кожного учня у змішаному навчанні
Такий підхід дозволяє кожній дитині працювати у власному темпі та у зручний для себе час. Це практична реалізація принципів рівності та індивідуального підходу в освіті. Використовуючи інтерактивні панелі для школи можна організувати процес, коли всі отримують одну й ту ж саму інформацію. Але кожен може самостійно визначити, скільки часу витратити на навчання. Комусь достатньо почути пояснення один раз, в той час, як іншій людині потрібно ознайомитися з ним декілька разів. І, маючи доступ, як до матеріалу уроку так і до відеозапису, учні можуть переглядати його стільки разів, скільки їм це потрібно. Це дозволить підвищити успішність учнів під час карантину та в умовах класичного навчання. Діти, що засвоюють матеріал повільніше, матимуть нагоду розібратися з ним у спокійному темпі без непорозуміння з боку однолітків. Ті ж, кому знання даються легше, не будуть нудитися, вислуховуючи повторні пояснення і зможуть витратити цей час на інші заняття.
Розглянемо детально, які саме знадобляться інструменти для змішаного навчання.
Інструменти або що треба для організації змішаного навчання
Необхідний мінімум для вчителя:
- ноутбук вчителя, на якому можна буде створювати інтерактивні уроки, презентації тощо. З такими завданнями також впорається будь-який персональний комп’ютер у класі або вбудований комп’ютерний модуль для інтерактивної панелі;
- Інтерактивна панель або дошка. Вона має більше можливостей для відтворення цікавого та різноманітного контенту. Таке обладнання дозволяє не лише демонструвати учням контент, а й зберегти все, що відображається на дошці у зручному форматі і надати учням доступ до файлів;
- Камера. Адже з її допомогою можна записати відеоурок з усіма поясненнями вчителя та обговоренням теми всіма учнями. Іноді її може замінити будь-яка веб-камера належної якості або навіть камера ноутбуку вчителя. В цьому випадку діти матимуть і файл із навчальними матеріалами, записаний завдяки інтерактивній панелі, і відео з коментарями викладача;
- Персональні пристрої учнів. У разі, якщо учні знаходяться поза межами класу, такими пристроями можуть бути домашні гаджети, а в класі корисними будуть або шкільні, або персональні пристрої, на яких учні можуть не лише переглядати контент, а й виконувати інтерактивні завдання уроку;
- Програмне забезпечення. Наприклад, у таке програмне забезпечення, як ActivInspire інтегрован хмарний сервіс ClassFlow, який дає можливість організувати віртуальний клас, надати учням доступ до матеріалів уроку, а також виконувати інтерактивні завдання за допомогою персональних пристроїв в класі, та за його межами. Варто пам’ятати, що інтерактивні уроки є більш динамічними, їх можна транслювати онлайн. І для дітей інформація в такій подачі є більш цікавою. Отже, включення спеціально створених інтерактивних уроків у освітній процес спростить сприйняття інформації учнями. А відтак підвищить ефективність навчання;
- Ідеальна організація змішаного навчання може відбуватись лише за умови якісного доступу до швидкісного інтернету, адже сьогодні це невід’ємна частина онлайн навчання.
Давайте повернемося до питання, що таке сервіс для організації змішаного та дистанційного навчання.
Програми для дистанційного навчання та віртуального класу
Коли навчальні матеріали вже готові, постає питання, як передати їх учням. Зараз є чимало можливостей для комунікації. Ключовим критерієм вибору засобу передачі інформації є зручність у користуванні. Під час шкільного навчання періодично виникає потреба повернутися до якогось матеріалу. Відповідно, навчальні відеоролики, презентації, таблиці тощо має бути легко знайти. Також за умов навчання в режимі онлайн важливою є прозора система перевірки та оцінювання знань. Тому оптимальним варіантом для вирішення усіх цих задач є платформа, наприклад ClassFlow, яка розроблена з урахуванням потреб освітньої системи.
Важливі функції платформи для дистанційного навчання:
- надійність;
- простий інтерфейс;
- наявність широкого функціонала;
- зручна навігація;
- інтеграція з інтерактивними уроками;
- інтеграція з популярними сервісами, наприклад Google Classroom.
Доступ до такої освітньої платформи мають отримати педагогічні працівники, учні та їхні батьки. Вчителі зможуть завантажувати навчальні файли, інтерактивні уроки та додаткові допоміжні матеріали по темі зі своїми коментарями чи без них. Учні – переглядати всі навчальні матеріали та надсилати готові завдання на перевірку. Сервіс дозволятиме працювати одночасно всім класом або меншими групами над певною темою чи проектом. Тобто, це має бути не просто місце для зберігання інформації, а й осередок для спілкування та освітньої взаємодії. І, звісно, критичним для гібридного навчання є наявність на освітній платформі інструментів для перевірки та оцінювання знань учнів.
Загалом система змішаного навчання не є чимось принципово новим в освіті. Вже пару десятків років вона успішно застосовується в інших країнах. Саме завдяки такому підходу, учні які пропускають уроки з особистих причин не пропускають тему, або матеріал, більше того, вони можуть бути присутні онлайн. І це дуже зручно та сильно покращує успішність. В Україні поштовхом до масового впровадження дистанційного та змішаного навчання став коронавірус. Проте світова практика переконливо доводить, що сьогодні змішане навчання варто застосовувати системно та на постійній основі. Адже воно підвищує ефективність навчального процесу, і дає кращі результати, ніж традиційне чи дистанційне навчання. А успішні та освічені діти і є нашою метою, чи не так?
Ми підготували інструкцію по організації змішаного навчання у зручному PDF-форматі. Тисніть на кнопку й ми безкоштовно вам надішлемо.
