Сторітелінг для вчителів та учнів
Повернімося на хвильку у шкільні роки. Впевнені, що кожному поталанило вчитися у педагога, який щоразу утримував увагу класу протягом всього уроку. Якщо позгадувати, виявиться, що це були різноманітні предмети: історія, математика, фізика, література. І водночас знайдуться ті, кому ці дисципліни викладали нудно. Тобто, багато важить форма подачі матеріалу.
То як стати вчителем, який знайде підхід до усіх учнів? І як успішно спонукати дітей збільшувати свої навички та знання? А ще як мотивувати їх вчитися і бути допитливими? Аби досягти цього, вчителю потрібно відмінно знати свій предмет, любити його та вміти передати своє захоплення учням.
Одним із методів зацікавити дітей є сторітелінг. Це не надто звичне слово означає давно відому форму навчання. Сторітелінг – це вміння розповідати історії цікаво. Оповідач, який вміє зачарувати слухачів, завжди користується увагою. А фраза «історія з життя» або «засновано на реальних подіях» одразу додає майбутній розповіді цінності.
У бізнесі уже давно успішно застосовують переваги викладення чужого досвід у порівнянні з сухими фактами. Реальні історії підкріплені емоціями, а тому вони зазвичай викликають довіру і залишають по собі яскраві враження. Вдала оповідка дає змогу слухачу провести паралелі із власним життям та впізнати себе у головному герої. Цей прийом активно використовують у рекламі, доповнюючи історію яскравим візуальним рядом.
Але як застосувати сторітелінг в освіті?
Зазначимо, що подача навчального матеріалу у вигляді захопливої історії може бути дуже зручним допоміжним засобом. Емоційно забарвлюючи факти, ви напевно привернете увагу дітей до свого предмету. Та й самі факти вони запам’ятають значно краще.
Найбільш доцільно використовувати сторітелінг в ДНЗ та молодших класах школи. Це може бути лише розповідь, або розповідь із мінівиставою, або готовий відеосюжет із коментарями викладача. Але також метод оповідок буде цікавим і для учнів старшого віку. Головне обрати правильну тональність розповіді. Яскравим підтвердженням цього є чимало науково-популярних проєктів, які без зусиль висвітлюють серйозні теми завдяки коротким відеороликам. Як-от, ютуб канал «Цікава наука» чи подібні. Добре що сьогоднішні освітні інструменти дають можливість супроводжувати матеріал уроку виведенням на екран інтерактивної панелі або дошки відео чи анімаційного контенту.
Можна послуговуватися вже готовими навчальними відео чи презентаціями, якщо вони відповідають темі вашого уроку. Або ж створити їх самостійно, розставляючи акценти на власний розсуд. Для цього зручним буде безкоштовне програмне забезпечення ActiveInspire від Promethean для створення та демонстрації інтерактивних уроків. Цей додаток вміє не лише конвертувати презентацію, а й додавати анімації до уроку для інтерактивної взаємодії учнів. Тож бачимо як інтерактивна панель в класі допомагає зробити будь-яке оповідання більш цікавим і захопливим для ваших учнів. Завдяки мультимедійній панелі історію можна доповнити музичним супроводом, слайдами чи відео. Отже, ми маємо змогу залучити під час навчання одразу кілька чуттів дітей: слух, зір, дотик.
Який буває сторітелінг для дітей?
Розрізняють пасивний і активний сторітелінг. Пасивний передбачає, що вчитель розповідає, а діти слухають. Активний натомість передає ініціативу учневі або групі учнів. Другий варіант підходить у випадку перевірки вже вивченого матеріалу або при самостійному опрацюванні теми чи проєкту. Аби використання методу оповідань дало бажаний результат, можна спершу кілька разів застосувати пасивний сторітелінг. Так вчитель продемонструє учням бажаний формат подачі інформації. Адже успішна історія має свою структуру, якої варто дотримуватися.
Сторітелінг на уроці. З чого почати?
Можна виділити такі етапи створення навчального оповідання:
- Визначте тему та мету заняття.
- Сформулюйте конфлікт, навколо якого буде розгортатися сюжет.
- Виберіть героя та сформуйте ключові події.
- Деталізуйте сюжетну лінію.
Героєм історії може бути людина, предмет, казковий персонаж, ідея, організація тощо. Оповідач обирає героя з огляду на тему, яку необхідно дослідити. Під час створенні історії слідкуйте, щоб її події були пов’язані між собою та нагадували реальність. Адже можливість проекції описаної ситуації на себе приверне увагу слухачів та значно підвищить ймовірність запам’ятовування. Пізніше пригадати факти подібної історії буде значно простіше, аніж механічно завчений матеріал. Достатньо відновити своє враження від оповідання і його деталі почнуть одна за одною зринати з пам’яті.
Необхідність справити сильне враження дозволяє припустити, що події або герой мають викликати у дітей бажання асоціювати себе з ними.
Приклад успішного сторітелінгу
Яскравим прикладом майстерної історії є яскрава подача біографії Івана Франка, яка пару років тому з’явилася у мережі. Там Франко описується як:
- супергерой з надзвичайними розумовими здібностями та винятковою пам’яттю;
- перший український професійний письменник, який заробляв літературою;
- юнак, який у 15 років перекладав Гомера та Софокла без гугл-перекладача.
Подібне викладення матеріалу зможе викликати захоплення особистістю та її неординарними вміннями. І це вдалий фундамент для вивчення творів письменника та більш глибокого ознайомлення з його життєвим шляхом.
Сторітелінг в школі. Як зацікавити учнів?
Які ще особливості притаманні успішній історії?
- Має бути одна головна думка, навколо якої обертаються події. Не слід намагатися донести до слухачів одразу багато послань. Зайве розгалуження лише заплутає та погіршить сприйняття сюжету. Те саме стосується і надлишку деталей. Краще залишити кілька влучних яскравих подробиць, аніж перевантажити ними свою розповідь.
- Необхідно знаходити ті образи, які знайдуть щирий відгук у більшості вашої аудиторії. Наприклад, у 1980-х роках школярів напевно зацікавила б історія з Електроніком, у 2000-х – з Людиною-павуком або Гаррі Поттером. Відповідно, потрібно знаходити образи, що цікавлять сучасних учнів. Адже людям легше порозумітися, коли вони говорять однією мовою.
- Під час розповіді комбінуйте текст і зображення. Зараз це робити особливо зручно, маючи у кабінеті інтерактивну панель. Ви зможете показати на великому екрані звичайні чи анімаційні картинки, відео чи слайди. Проте не дублюйте текст зображеннями, а доповнюйте його. Варто оформити історію відповідним аудіорядом – він створить належний настрій та підкреслить ключові події.
- Історія має бути динамічною. Зробити її такою допоможе кульмінація чи чергування ритму оповідання. Заволодіти увагою ваших слухачів зможе жваве чи неординарне оповідання. Тому додайте інтригу або питання, яке має вирішити головний герой. Також його можна доповнити інтерактивними завданнями на уроці, які точно замотивують учнів.
- Завдяки вдалій розповіді оповідач отримує запланований результат. Тож перед створенням історії та по її завершенню задайте собі одні й ті самі запитання: «Яку цінність має ця історія? Чого вона вчить? Який ефект матиме?» Якщо відповідь вас задовольняє, ваше оповідання готове.
Вміти розповідати захопливі історії – мистецтво. І це мистецтво можна опанувати. Головне – вивчити основи та регулярно практикувати. А ще дуже бажано отримувати задоволення від того, що ви робите. Адже люди, захоплені своєю справою, завжди цікавлять і надихають інших.
Наприклад, команда Promethean Україна настільки захоплена викладенням уроку з використанням сторітелінгу, що, окрім сотень талановитих вчителів, залучила до співпраці справжнього дитячого письменника – автора проекту “Казки Погорєлова”. Це допоможе створити цікавий розвиваючий інтерактивний контент для використання на найсучаснішому обладнанні.
Ви завжди можете обрати найзручніший для себе інструмент, що допоможе розкрити потенціал викладання уроку в каталозі інтерактивного обладнання Promethean.